Znalazłeś odpowiedniego prawnika i stoisz przed koniecznością podjęcia decyzji o skorzystaniu z usług prawnych świadczonych przez zewnętrzną firmę (kancelarię) prawniczą. Pragniemy podzielić się z Tobą naszymi doświadczeniami i wskazać na uwarunkowania wymagające Twojej uwagi. Oto propozycje, które przedstawiamy zawsze, ilekroć jesteśmy proszeni o złożenie oferty czy przyjęcie zlecenia.

 

 

 

Dotychczas koncentrowałeś swoją uwagę na osobie prawnika, informacjach o nim, świadczonych przez niego usługach i jego specjalizacji zawodowej. Starałeś się określić swoje oczekiwania i wymagania wobec niego. Podejmowałeś trud oceny, czy jest to prawnik kompetentny w sprawach, które chcesz mu powierzyć i czy podoła Twoim oczekiwaniom i wymaganiom. Teraz pora skoncentrować się na Twojej sprawie lub problemie, a także na samej usłudze, która ma sprawę lub problem rozwiązać. Przygotuj się do spotkania z prawnikiem i podjęcia ostatecznej decyzji o skorzystaniu z usług konkretnego prawnika.

Jest dużo prawdy w stwierdzeniu, że w relacji z prawnikiem najważniejsze jest pierwsze wrażenie. To właśnie poprzez oczekiwania, wrażenia i wywołane nimi emocje w pierwszym rzędzie oceniamy nasze relacje. Dotyczy to zarówno klienta, jak i prawnika (należy pamiętać, że to nie tylko klient wybiera prawnika, ale i prawnik klienta). Jeżeli "chemia" zadziała od samego początku, dobrze rokuje to nawiązaniu, pogłębieniu i dalszemu rozwojowi relacji. Dlatego obie strony muszą być przygotowane do pierwszej rozmowy, a klient powinien poczynić rozsądne i realistyczne założenia co do jej przebiegu, ewentualnego podjęcia decyzji o zakupie usługi oraz zasad i warunków jej realizacji i rezultatów.

 

 

 

Wynagrodzenie prawnika to jeden z tych istotnych elementów usług prawniczych, które sprawiają klientom sporo trudności, Wątpliwości budzi zwłaszcza to, czy wynagrodzenie jest odpowiednie do charakteru, rodzaju, rozmiarów i jakości usługi, możliwości jej praktycznego zastosowania oraz jej wartości i osiągniętych efektów z punktu widzenia klienta. Dla wielu klientów wynagrodzenie stanowi istotne kryterium oceny usługi.

Również wśród samych prawników kwestia wynagrodzeń wywołuje dylematy etyczne. Ich źródłem są motywy, jakimi kieruje się prawnik ustalając wynagrodzenie. Pojawia się bowiem pytanie, czy motywy te są adekwatne do warunków działania prawnika i uzasadnione okolicznościami świadczenia usług, czy też od nich abstrahują i bazują na innych, mniej czytelnych dla klienta formułach. To z kolei może budzić wątpliwości klienta, zwłaszcza w zakresie relacji ustalonego wynagrodzenia do kosztów usługi, osiągniętego efektu lub wartości usługi dla klienta. Dodatkowe trudności wynikają z faktu, że klienci nie są zazwyczaj w stanie sami racjonalnie ocenić wartości i jakości usługi prawniczej.