Przygotowanie do rozmowy z prawnikiem
↑↓
Co to znaczy być dobrze przygotowanym do pierwszej rozmowy z prawnikiem? Część klientów oczekuje, że prawnik, do którego przyjdą, by powierzyć mu sprawę lub problem, od razu będzie ich prowadził za rękę, podejmował za nich decyzje, rozstrzygał dylematy, wybierał i wdrażał rozwiązania. Inni przeciwnie, uważają, że prawnik będzie od początku ich "najemnikiem" wykonującym wszelkie polecenia, bo przecież oni wiedzą najlepiej, o co w sprawie chodzi i jakie winno być rozwiązanie.
Korzystanie z pomocy prawnika wymaga tymczasem przygotowania i współdziałania ze strony klienta. Im jest on lepiej przygotowany i aktywniejszy we współdziałaniu (w dobrym tego słowa znaczeniu, ale nie nadaktywny), tym lepiej przebiega świadczenie usługi i zdrowsza jest relacja z prawnikiem.
Dla Twojej wygody stworzyliśmy listę kontrolną, która pomoże Ci przygotować się do spotkania z prawnikiem. Nie aspirujemy tu do wyczerpania tematu, ale mamy nadzieję, że lista ta pomoże rozpoznać, zgromadzić i usystematyzować istotne w sprawie informacje, wyjaśnienia, dowody, uwarunkowania i zależności między nimi.
I jeszcze jedno: nie należy spodziewać się zbyt wiele po pierwszej rozmowie. Coraz częściej bowiem, ze względu na ciągle wzrastające wymogi i obowiązki prawników, muszą oni, jeszcze zanim podejmą decyzję o przyjęciu sprawy, rozpoznać, wyjaśnić i rozstrzygnąć szereg kwestii wstępnych, formalnych i merytorycznych. W szczególności dotyczy to identyfikacji klienta i sprawy pod kątem tego, czy nie występuje np. przypadek tzw. spraw niedopuszczalnych, konflikt interesów, prania pieniędzy. Nadto zanim prawnik przystąpi do świadczenia usługi, należy uregulować kwestie zakresu i sposobu jej świadczenia, wynagrodzenia i płatności.
Czy Klient może sam rozsądnie i realistycznie spróbować zaprojektować usługę "szytą dla niego na miarę"? To niełatwe, ale możliwe. Ostatecznie zresztą taki wysiłek się opłaca. Co więcej, może spotkać się z aprobatą prawnika i ułatwić mu podjęcie decyzji o przyjęciu sprawy. Pozwoli mu to bowiem na lepsze rozpoznanie nie tylko samej sprawy, ale przede wszystkim oczekiwań i wymagań klienta, jego preferencji i rozwiązań nie do zaakceptowania. Projektowanie usługi to w gruncie rzeczy podsumowanie wielu decyzji podjętych jeszcze na etapie poszukiwania prawnika, tylko z nieco innego punktu widzenia (przejście z orientacji na prawnika do orientacji na usługę).
Dla ułatwienia przygotowaliśmy ankietę, która pozwoli na zaprojektowanie Twojej usługi. Życzymy powodzenia.
Dla Twoich kontaktów i relacji z prawnikiem, a także dla samego prowadzenia sprawy, duże znaczenia ma Twoje przygotowanie do spotkania. Im lepiej przyjdziesz na nie przygotowany, tym szybciej, sprawniej i efektywniej uzyskasz właściwą pomoc prawną.